Przeciętny dochód z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych w 2022 r. – z 1 ha przeliczeniowego – to według wyliczeń GUS 5549 zł. Zgodnie z tymi danych dochód był o ponad 2,2 tys. zł wyższy niż rok wcześniej. Podkarpacka Izba Rolnicza nie zgadza się z wyliczonym przez GUS dochodem z hektara i wnioskuje o uśrednienie dochodu obliczonego przez GUS z 2 lub 3 kolejnych lat, co uczyni go bardziej realnym
Z analizy korespondencji otrzymywanej przez naszą Izbę od KRIR wnioskujemy, iż kwestia wyliczonego przez Główny Urząd Statystyczny dochodu rolnika za 2022 rok wynoszącego 5549 zł z jednego hektara przeliczeniowego była już przedmiotem protestów zarówno innych Izb jak i samej KRIR. Wobec tak nierealnego wzrostu dochodu w porównaniu z latami poprzednimi, nie sposób przejść obojętnie i nie pokusić się o analizę korelacji między dochodem wyliczanym przez GUS a średnią ceną skupu żyta podawaną przez GUS do celów podatkowych (podatek rolny).
Rok ogłoszenia danych / rok obowiązania ogłoszonej stawki | Dochód zł/ha przelicz. | Średnia cena skupu żyta do celu podatku rolnego | % wzrostu, spadku dochodu w porównaniu z rokiem poprzednim | % wzrost, spadku ceny skupu żyta w porównaniu z rokiem poprzednim |
2023 /2024
2022/2023 2021 /2022 2020/2021 2019/2020 2018/2019 2017/2018 2016/2017 2015/2016 2014/2015 2013/2014 |
5549
3288 3819 3244 2715 3399 2577 1975 2506 2869 2431 |
89,63
74,05 61,48 58,55 58,46 54,36 52,49 52,44 53,75 61,37 69,28 |
40,75
-16,15 15,06 16,31 -25,19 24,18 23,36 -26,89 -14,49 15,27 |
17,38
16,98 4,77 0,15 7,01 3,44 0,10 -2,50 -14,18 -12,89 |
Powyższe zestawienie nasuwa pytanie: co takiego „dobrego” stało się w rolnictwie w 2022 roku, że wyliczony przez GUS dochód, który w 2023/2024 roku w istotnym stopniu wpłynie na budżet rodzin rolniczych mających np. na utrzymaniu dzieci w wieku do 18 lat lub studentów, wzrósł aż 0 40 – 50% w stosunku do kilku lat poprzednich, podczas gdy średnia cena skupu żyta w tym czasie nie wzrosła więcej niż 17%? Nawet biorąc pod uwagę przy obliczaniu dochodu takiego czynnika jak dotacja krajowa i unijna można stwierdzić, że nie wzrosła one w tak istotnym stopniu, aby aż tak znacznie wzrósł dochód rolniczy przy tak wysokim wzroście kosztów produkcji jaki nastąpił w 2022 roku w związku z problemem energetycznym powstałym w wyniku agresji Rosji na Ukrainę.
Tak jak przez wiele lat nasza Izba wnioskowała o zmianę sposobu obliczania średniej ceny skupy żyta do naliczenia podatku rolnego z 3 kwartałów na 3 lata wstecz, co udało się wprowadzić w 2014 roku (11 kwartałów), tak teraz wnioskujemy o uśrednienie dochodu obliczonego przez GUS z 2 lub 3 kolejnych lat. Uśrednienie dochodu uczyni go bardziej realnym, przewidywalnym, elastycznym na wahania rynku, anomalia klimatyczne i koniunkturę w rolnictwie.