Podkarpacki Urząd Wojewódzki przypomina, że w przypadku wystąpienia na terenie gminy/miasta niekorzystnego zjawiska atmosferycznego (grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsuniecie się ziemi, lawina) oraz wniosków producentów rolnych o oszacowanie strat Wójt/Burmistrz/Prezydent uaktywnia prace Gminnej Komisji ds. szacowania strat, o czym niezwłocznie informuje wojewodę.

Zarówno procedura szacowania strat, zgłoszenie wystąpienia niekorzystnego zjawiska atmosferycznego, jak i wnioski dla producentów rolnych o przeprowadzenie szacunków strat dostępne są na stronie BIP Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie w zakładce: Co robimy / Informacje z zakresu rolnictwa / Szacowanie strat przez niekorzystne zjawiska w gospodarstwach rolnych (https://www.gov.pl/web/uw-podkarpacki/szacowanie-strat-spowodowanych-przez-niekorzystne-zjawiska-w-w-gospodarstwach-rolnych).

Jednocześnie informujemy, że po przeprowadzonych szacunkach strat przez komisje gminne, należy sporządzić protokoły na formularzu opracowanym przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi (https://www.gov.pl/web/rolnictwo/dokumenty-stosowane-w-2022-r) w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach i przekazać je do tut. Urzędu w terminie 30 dni od oszacowania strat, w celu weryfikacji i potwierdzenia strat przez wojewodę.

Przed przystąpieniem do szacowania strat i sporządzania protokołów proszę o dokładne zapoznanie się z obowiązującymi procedurami i Wytycznymi Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, dotyczącymi ogólnych zasad szacowania szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej.

Dodatkowo informuję, że zgodnie z czwartym raportem opublikowanym przez IUNG-PIB w Puławach, dotyczącym aktualnego stanu zagrożenia suszą rolniczą, stwierdzono wystąpienie suszy również na terytorium województwa podkarpackiego (https://susza.iung.pulawy.pl/komentarz/2022,04/).

Należy jednak zauważyć, że zgłaszanie przez poszkodowanych rolników wniosków o oszacowanie strat w uprawach rolnych (nie stanowiących środka trwałego) spowodowanych przez suszę i sporządzenie protokołu dokonuje się poprzez aplikację publiczną, bez udziału komisji, o czym należy informować zainteresowanych producentów rolnych (https://aplikacje.gov.pl/app/susza).